بسیاری از افراد تازه کار اشتباهات کوچک اما رایجی انجام می دهند که ممکن است آنان را تا مدت ها به خود مشغول کند و برای رفع آن مجبور شوند زمان بسیار زیادی را صرف کنند. اگر شما هم قصد دارید با پایگاه داده SQL شروع به کار کنید، بهتر است این اشتباهات را بشناسید تا به راحتی از پیش آمدن آنان جلوگیری کنید و به روند کدنویسی خود سرعت بیشتری ببخشید.

در این پست قصد داریم 5 اشتباه رایج در پایگاه داده sql server را معرفی کنیم.

 

انتخاب database اشتباه

زمانی که شما sql server management studio را باز می کنید و میخواهید یک query جدید بنویسید، دیتابیس به طور پیش فرض روی master است. در حالی که به احتمال زیاد شما قصد کار روی database دیگری دارید. پس فراموش نکنید که حتما قبل از اجرای query های خود، پایگاه داده مدنظر را چک کنید.

 

SQL SERVER 2019

 

اشتباه املایی در نوشتن دستورات

دستورات sql کلمات کلیدی خاصی دارد که باید حتما به طور درست نوشته شوند. گاهی یک کاراکتر اشتباه یا جابه جا شده باعث می شود کل دستور sql به درستی شناسایی نشود و قابل اجرا نباشد. بهترین راهکار برای چک کردن این مورد این است که به رنگ کلمات کلیدی توجه کنید. مثلا کلمه select در صورتی که درست نوشته شده باشد باید حتما به رنگ آبی دربیاید. اگر این کلمه را همچنان با رنگ مشکی می بینید احتمال اشتباه املایی در آن بسیار زیاد است. یک راهکار دیگر این است که کلمات کلیدی را با حروف بزرگ بنویسید تا هم به خوانایی دستور کمک کنید و هم کلمات کلیدی را از سایر اجرای دستور مثل نام جدول و ستون ها مجزا کنید.

 

SQL server 2019

 

علامت براکت  [] یا نقل قول  ' حذف شده

علامت براکت و نقل قول به طور مکرر در sql استفاده می شود. این علامت ها باید حتما به صورت دوتایی یا جفت به کار بروند یعنی مثلا به ازای هر براکت باز، حتما یک براکت بسته وجود دارد و تمام متن مدنظر شما باید توسط علامت نقل قول احاطه شده باشد. در غیر این صورت sql متوجه نمی شود چه زمانی متن تمام و بقیه دستور آغاز می شود.

 

انتخاب اشتباه قسمتی از دستور

محیط sql server management studio جای مناسبی برای نوشتن دستورات sql و اجرای آن است. اگر تنها قسمتی از دستور را انتخاب کنید و دکمه اجرا را بزنید، فقط همان قسمت اجرا می شود.

مثلا در تصویری که مشاهده می کنید جدول Person.Person کامل هایلایت نشده است بنابراین نتیجه خطا دارد.

انتخاب بخشی از دستورات تنها زمانی مفید است که شما query های زیادی داشته باشید و بخواهید فقط تعدادی از آن را اجرا کنید.

 

sql server 2019

 

علامت ویرگول , و نقطه ویرگول ;

علامت ویرگول برای جداسازی اجزای لیست مثلا ستون های یک جدول استفاده می شود در حالی که علامت نقطه ویرگول برای نشان دادن پایان دستور به کار می رود. هریک از این علامت ها اگر کم تر یا بیشتر از حد نیاز یا در جای نامناسب باشند، باعث بروز مشکل می شوند.

یکی از راهکارهای مناسب برای اینکه در لیست ستون های مدنظرتان علامت ویرگول اضافی نداشته باشید، این است که علامت ویرگول را به جای اینکه بعد از نام ستون قرار دهید، قبل از آن بنویسید. در این صورت اگر یکی از ستون ها مخصوصا ستون آخر را حذف کنید، علامت ویرگول هم حذف خواهد شد و مشکلی پیش نمی آید.

 

sql server 2019

sql server 2019

شما می توانید برای یادگیری سیر تا پیاز sql server 2019 از مقدماتی تا پیشرفته به سایت الگوریتم اول مراجعه کنید و با استفاده از ویدئوهای آموزشی این پایگاه داده را به طور کامل یاد بگیرید.

 

منبع: سایت essentialsql